Door de omstandigheden rondom de coronacrisis, werken veel mensen momenteel thuis. Daarnaast is thuiswerken niet meer alleen voor zzp’ers of werknemers met een soepele werkgever. Het wordt steeds normaler dat je -als jouw functie het toelaat- een paar uren of zelfs een dag thuis werkt. Om deze tijd zo productief én leuk mogelijk te maken, is het hebben van een fijne werkplek een must. Maar: hoe richt je jouw thuiswerkplek in? Wij geven je dé 6 tips om van thuiswerken een productieve gelegenheid te maken!
Dé voordelen van thuiswerken
Het grote voordeel van een thuiswerkplek is dat je werk en privé een stuk beter combineert. Je neemt gemakkelijk even een korte pauze door bijvoorbeeld de was op te vouwen of de kamer te stofzuigen. Je hoofd is dan weer leeg waardoor je er opnieuw tegenaan kunt. Hiernaast kan het ook veel reistijd schelen, doordat je files en de spits vermijd. Kortom, voordelen genoeg! Maar er is nog één ding wat het hebben van een eigen thuiswerkplek nog leuker maakt: dat je hem geheel naar eigen smaak kunt inrichten.
Tip 1: kies een plek alléén om te werken
Om te zorgen dat de productiviteit zo hoog mogelijk blijft, is het belangrijk om een werkplek te hebben die je enkel en alleen gebruikt om te werken. Hoe fijn het ook kan zijn, met de laptop in bed kruipen is dus geen goede optie. Ook een plekje aan de keukentafel is niet erg geschikt. Dit zijn namelijk plekken die je associeert met andere bezigheden dan werken. Heb je een eigen werkplek? Dan associeer je deze (al dan niet onbewust) met werken. Zo ben je uiteindelijk veel productiever!
Tip 2: kies een passende kleur
Wanneer je begint met het creëren van een werkplek, is het slim om gebruik te maken van een neutrale en vooral rustige kleur. Verf de muren bijvoorbeeld wit, lichtgrijs of een pastel kleurtje.
Vervolgens voeg je, als jij je daar prettig bij voelt, accenten toe in welke kleur je maar wilt. Zo maak je het helemaal jouw eigen plekje. Kies hierbij altijd voor een kleur die bij jou past en met welke kleur je een positieve associatie hebt.
Tip 3: creëer de juiste omgeving
Om productief werken mogelijk te maken, is het creëren van de juiste omgeving een belangrijke factor. Dit begint met het hebben van goede verlichting. Dit zorgt ervoor dat je minder snel vermoeid raakt. Het beste is – natuurlijk – natuurlijk licht. Zet het bureau dus naast of in de buurt van een raam neer om zoveel mogelijk zonlicht te vangen.
Wil je het licht liever een beetje doseren? Kies dan voor lichtdoorlatende raambekleding. Los van natuurlijk licht, is een goede bureaulamp ook van belang. Zo kun je ook op de donkere dagen gewoon genieten van jouw werkplek.
Zorg er verder voor dat jouw thuiswerkplek de geschikte temperatuur heeft. Deze ligt voor een werkplek – volgens tal van onderzoeken – tussen de 19 en 21 graden. Maar niet alleen licht is van invloed op een goede concentratie en een fijne werkplek: ook geluid heeft invloed op de productiviteit. Een ééntonig geluid, zoals het gezoem van een airco of verwarming, schijnt ervoor te zorgen dat jouw creatie- en concentratievermogen wordt verhoogd. Een zacht achtergrondmuziekje kan bij sommige mensen ook zorgen voor meer productiviteit. Wanneer je je echt moet focussen en creativiteit geen rol speelt, is complete stilte nog altijd het beste.
Tip 4: houd je aan de arbo-eisen
Het klinkt misschien een beetje overdreven, maar het is zeker niet onbelangrijk. Wanneer je regelmatig thuiswerkt, is het niet onverstandig om ervoor te zorgen dat jouw werkplek – hoe stylisch je hem ook hebt ingericht – voldoet aan de arbo-eisen. Hiermee bedoelen we dat je de werkplek ergonomisch inricht. Denk aan een goede, eventueel verstelbare stoel, tafel en dus ook verlichting. Zeker als je structureel thuiswerkt, kan het zijn dat je gezondheidsproblemen krijgt. Zorg er daarom, los van een fijne stoel en bureau, ook voor dat je zo nu en dan opstaat en een rondje loopt.
Tip 5: ga voor een clean desk policy
Over het algemeen wordt er het beste gewerkt wanneer een bureau er netjes uitziet. Dit betekent niet dat jouw bureau compleet leeg moet zijn, maar wél dat rommel en stapels papieren netjes uit het zicht zijn. Zorg dus voor een kast, lades óf manden waarin je alles kunt opbergen. En omdat het jouw eigen werkplek is, bepaal je natuurlijk helemaal zelf hoe dit eruit moet zien. Kies bijvoorbeeld voor een nette, een industriële of juist een moderne kast. Tegenwoordig zie je op veel werkplekken én kantoren stoere lockerkasten staan.
Tip 5: ontdek wat groen kan doen
Een onmisbaar element voor jouw thuiswerkplek is een plant. Of nog liever: planten. Naast dat ze er ontzettend leuk uitzien en de sfeer van jouw werkplek bepalen, zijn ze ook nog eens heel goed voor je. Planten zuiveren de lucht waardoor je concentratievermogen verhoogd wordt, prestaties verbeterd worden, je stressgevoel afneemt én je een geluksgevoel krijgt. Genoeg redenen dus om jouw werkplek vol te zetten met kamerplanten. Zowel thuis áls op kantoor. Wil je weten welke planten geschikt zijn? Dat lees je hier.
Tip 6: maak jouw thuiswerkplek helemaal 'JOU'
Last but not least: zorg ervoor dat jouw werkplek helemaal eigen wordt. Aarzel dus niet om leuke foto’s, persoonlijke spulletjes en mooie decoratie neer te zetten. Dit zorgt ervoor dat jij je op je gemak voelt waardoor je met meer plezier aan het werk zal gaan. Om voor nog meer inspiratie te zorgen én je de dag door te helpen, kun je er ook voor kiezen om een bord met quotes, memo’s en inspirerende afbeeldingen op te hangen. Let’s go!